Äntligen vettig trängselskatt

Nej, trängselskatten i sig är fortfarande lika dum men nu skriver Aftonbladet om att man överväger en förändring som jag har svårt att förstå varför den inte funnits från start.
I stället för att skynda sig till pressbyrån eller Seven Eleven, som för övrigt sällan finns i närheten av de platser man åker bil till, för att betala ska man nu få en faktura. Det blir också en faktura per månad och det blir enklare att betala än i dasgsläget.
Eftersom avgiften ska vara betald inom åtta dagar från passage och beslutet inte fattas förrän dagen efter har det varit krångligt. Det är ont om tid och jag har själv fått betala en påminnelseavgift för att jag betalat en dag för sent.
Autogiro och transponder är inget jag litar på.
Kan jag undvika autogiro gör jag det. Det finns alldeles för många bekanta som råkat ut för felaktiga debiteringar via autogiro. Visserligen kanske inte Vägverket hör dit utan snarare olika gym som inte verkar ha någon koll på vem som ska debiteras för vad eller vad som gäller.
Det är bara att hoppas att förslaget går igenom.
Själv försöker jag använda bilen så lite som möjligt. Jag åker kommunalt större delen av vägen till jobbet för bil i innerstan är inte så roligt. SL-kortet är billigare än biltullarna. Det är ont om parkeringsplatser och hittar man mot förmodan en parkeringsplats kostar det en mindre förmögenhet att parkera en dag.
I helgen fick jag höra att en advokat på en av landets större advokatbyråer ska vara av åsikten att trängselskatten bör höjas så att det blir färre bilar och att det därmed går fortare för honom att köra till jobbet. Han anser sig höra till de som har råd.
UPPDATERING:
Man kan ju undra om socialdemokraterna, partiet som har som målsättning att allt ska vara lika jävligt för alla, har läst bloggen när det kommer med sitt förslag. På kongressen vill de införa en inkomstprövad och progressiv trängselskatt. För varför nöja sig med att höginkomsttagarna betalar mer än 60 procent av sin inkomst i skatt när låginkomsttagarna inte ens betalar 30 procent. Nej, de ”rika svinen” kan väl betala ett par procentenheter i trängselskatt också. Då blir det ju mer rättvist och de bidragstagande soffliggarna får samma standard som de drivande människor som arbetar dygnet runt och försörjer systemet.

Andra bloggar om:
, , , , , , , .

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *